Preko 93% slovenskih šol ima v neposredni bližini prodajalno tobaka

30.01.2017
V raziskavi iz decembra 2016, ki jo je v sodelovanju z Brez izgovora Slovenija izvedla ameriška Univerza John Hopkins, ena najboljših univerz s področja javnega zdravja na svetu, je na vzorcu devetdesetih osnovnih in srednjih šol v Sloveniji bilo mogoče zaznati 177 prodajnih mest tobačnih izdelkov, kar predstavlja nekaj manj kot dve prodajni mesti na šolo.

Kar 84 od 90 šol (93,3%) je imelo v oddaljenosti do 250 metrov prodajalno tobaka ali tobačnih izdelkov (1). Na številnih prodajnih mestih v okolici šol je bilo zaznano oglaševanje tobačnih izdelkov (42%), velika večina (160 od 177, t.j. 90,4%) pa je izdelke prikazovala in jih izpostavljala, kar spada med poznane taktike tobačne industrije za izrabljanje dodatnega prostora za namene pospeševanja prodaje tobačnih izdelkov. Dodatno velja izpostaviti, da smo nevladne organizacije v okviru akcije “Skriti kupec”, kjer smo k sodelovanju povabili tudi Tržni inšpektorat RS, v letih 2015 in 2016 ugotovili, da mladoletne osebe v preko 95% primerov brez težav dobijo tobačne izdelke (2).
Vodja raziskave Ashley Grant is Univerze John Hopkins je za ta namen povedala: “Predhodne raziskave so dokazale, da izpostavljenost tobačnemu oglaševanju povečuje verjetnost začetka kajenja med otroci in mladostniki, trenutni zakon v Sloveniji pa jih na žalost ne ščiti pred morebitno škodo. Ta študija dokazuje, da se zelo škodljivi tobačni izdelki in oglasi zanje nahajo na območjih, ki so vidni in dostopni mladoletnim”.
“Zadnjih nekaj mesecev smo bili priča še bolj pretentanim prijemom tobačne industrije in njihovih glavnih partnerjev. Tako se je pred kratkim veliko trafik v Sloveniji odločilo za oglaševanje ne-tobačnih izdelkov (npr. žvečilnih gumijev, listkov za zvijanje ali ničesar) z namenom prikaza nerazširjenosti pojava spornega oglaševanja v okolici šol na katerega smo v Brez izgovora opozarjali vse od sprejetja trenutnega zakona leta 2007. Vseeno pa je raziskava ugotovila, da prodajna mesta na vidnih mestih izpostavljajo tobačne izdelke, kar je nekakšna luknja v trenutno veljavnem Zakonu o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov. Zato smo prepričani, da morajo poslanci urgirati in v času razprave o spremembi tega zakona v Državnem zboru (DZ), to področje urediti” je povedal Jan Peloza, soustanovitelj Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija.
Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija je skupaj s še tremi vsebinskimi mrežami s področja javnega zdravja, ki združujejo preko sto nevladnih organizacij, v četrtek vložila predloge amandmajev (4) na predlog Zakona o omejevanu uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTPI), ki bo prvič obravnavan na Odboru DZ za zdravstvo v sredo, 1. februarja 2017. Predlogi amandmajev vključujejo popolno prepoved prodaje tobačnih in povezanih izdelkov v okolici vrtcev, osnovnih in srednjih šol po Sloveniji v oddaljenosti do 250 metrov od roba pripadajočih funkcionalnih zemljišč omenjenih ustanov.

Viri:

  1. Tehnično poročilo “Tobacco Marketing at the Point-of-Sale in Five Slovenian Regions - Product Display, Advertising, and Promotion around Schools”.
  2. Interni podatki Tržnega inšpektorata RS in Brez izgovora Slovenija
  3. Lovato C, Watts A, Stead LF. “Impact of tobacco advertising and promotion on increasing adolescent smoking.” 
  4. Predlogi amandmajev za spremembo ZOUTPI na področju prodaje tobačnih in povezanih izdelkov v okolici vzgojno-izobraževalnih ustanov (vrtci, osnovne in srednje šole)

Sorodni članki

Skupina Brez izgovora Slovenija razpisuje tri nova delovna mesta.
21.09.2017
Na Ministrstvo za zdravje in Ministrstvo za okolje in prostor smo naslovili pismo podpore k aktivnemu sodelovanju Slovenije v procesu okolja in zdravja v okviru Svetovne zdravstvene organizacije.
24.03.2017
Namenite 0,5% dohodnineTwitter